Recentelijk werd ik geconfronteerd dat er snel een overeenkomst voor de aankoop van een (bedrijfs-)pand moest worden getekend, maar alle fiscale gevolgen waren nog niet te overzien. Wat is dan een handige oplossing en raadzaam?
De verkoper had geen zin om te wachten en wilde meteen zakendoen. Hij had nog een andere geïnteresseerde koper die net als mijn klant de gevraagde vraagprijs wilde betalen.
Als er niet binnen een week werd beslist, dan nam verkoper contact op met die andere partij, en kon mijn klant letterlijk fluiten naar het pand.
Goede raad is duur maar gelukkig wist een bevriende notaris van me wel een oplossing.
Het is mogelijk om in de koopovereenkomst op te nemen dat het bedrijfspand wordt gekocht door mijn klant privé of een ‘nader te noemen meester’.
In dat geval had mijn klant het recht om voordat bij de notaris de akte van overdracht wordt getekend, iemand anders dan zichzelf als koper van het pand aan te wijzen. Dat geeft hem de mogelijkheid om op advies van ons kantoor zijn B.V. als koper naar voren te schuiven.
Uiteraard moest de verkoper daarmee akkoord gaan, maar die had er geen moeite mee. Het maakte hem niet uit of het bedrijfspand uiteindelijk op naam komt te staan van mijn klant privé of op naam van de B.V.
Als de koopovereenkomst maar werd getekend.
In de koopovereenkomst staat de gebruikelijke financieringsbepaling die zegt dat de onroerende zaak binnen een termijn van drie maanden door de verkoper aan de koper moet worden overgedragen. Dat gaf mijn klant weer de tijd om mij de financiering van het pand rond te krijgen.
Diezelfde termijn kon door onze fiscalist worden benut om uit te zoeken wat fiscaal gezien de beste oplossing is. Aan de hand van ons advies kon onze klant achteraf bepalen of hij het bedrijfspand alsnog op eigen naam aankoopt, dan wel dat het pand op naam komt te staan van de B.V.
De verkoper maakte het nogmaals niet uit, als de koopprijs maar wordt betaald.